Konsten att hantera stora besöksströmmar

Kirsten Paarup har mycket att göra. Under högsäsong svämmar Billunds flygplats, Danmarks näst största, över med passagerare som ska till och från de närliggande nöjesparkerna: Legoland Billund, Lalandia Aquadome och lejonparken på Givskud Zoo. Med tolv års erfarenhet av att leda flygplatsens städpersonal vet Kirsten att det bara finns ett sätt att klara den höga besökstrafiken: planering.

Att hantera toalettutrymmen under högsäsong är en utmaning som är bekant för städ- och anläggningschefer över hela världen. Kirsten Paarup, städchef på Billunds flygplats, är inget undantag. Vi möter henne precis när hon och hennes arbetslag precis har växlat upp för att kunna hantera högsäsong. 
 
”Vi ser en ökning i antalet passagerare runt påskhelgen, sen växer det stadigt och när vi går in i sista veckan i juni stiger passagerarkurvan vertikalt.” 
 
Med en huvudterminal på 40 000 kvadratmeter, plus den gamla terminalen och tillhörande byggnader, finns det totalt 125 toalettutrymmen och 3,5 miljoner passagerare per år att ta hand om så det är inte att undra på att Kirsten har mycket att tänka på. 
 
”Jag använder vår marknadsavdelnings prognoser av belastningsfaktorn tillsammans med andra uppgifter för att uppskatta hur många passagerare vi kan förvänta oss under de kommande månaderna och när våra högsta besökstoppar infaller. Billunds flygplats växer i en otrolig takt. Förra året ökade antalet passagerare med 9,2 procent och under de första tre månaderna under 2018 har vi sett en tillväxt på ytterligare 11,2 procent!” 
 
”Mitt största bekymmer är att hitta tillräckligt med personal. Under vinterperioden är vi omkring 60 personer. Under sommaren är vi omkring 100, och eftersom mina ordinarie medarbetare går på semester under sommaren behöver vi hitta mycket extrapersonal varje sommar.” En process som blir allt svårare eftersom all flygplatspersonal måste genomgå bakgrundskontroller. ”Och sedan måste vi lära upp dem. Många människor tror att de kan städa men det är inte så lätt som det ser ut”, säger Kirsten med ett leende.
 
En annan sak som måste planeras är inköp. ”Varje toalettutrymme städas grundligt varje dag och de flesta kontrolleras och fylls på omkring åtta gånger. Vi använder samma utrustning året om, men under sommaren flyger förbrukningsmaterialet från hyllorna.”
 
Flygplatsen är öppen dygnet runt men passagerarna kommer i vågor. ”Normalt sett har vi våra största besökstoppar vid omkring kl. 10, 14 och 18 då många flyg landar och lyfter igen, men ibland får vi toppar på oväntade tider.” 
 
Så vad händer när folk är sjukskrivna och hon inte har nog med personal för att kunna hantera topparna? ”Om det verkligen gäller kan vi minska frekvensen litegrann på vissa av våra andra städaktiviteter, men vi kompromissar aldrig när det gäller våra toalettutrymmen. Ett rent toalettutrymme är en så grundläggande del av vår gästupplevelse. Och eftersom vi har Tork PeakServe nu behöver vi inte fylla på dispensrarna så ofta, vilket sparar tid som vi kan lägga på att hålla andra områden av flygplatsen så rena som våra gäster förväntar sig.”

Jag har arbetat tillsammans med Tork under de senaste tio åren. De förstår vår värld och de utmaningar som högtrafikerade toalettutrymmen står inför.

Kirsten Paarup

Städchef