Shoppa_kassan_original.jpg

Konsten att hinna fylla på pappershanddukar till fem miljoner besökare

Alla länder har sina stora besöksmål. Frankrike har Louvren. Italien har Peterskyrkan. Sverige har en butik i de halländska skogarna. Med nästan fem miljoner besökare årligen, var Gekås i Ullared ett självklart val för en pilotstudie av den senaste handduksinnovationen Tork PeakServe®.

Butiken som startades i bottenvåningen av en villa 1967 är idag ett varuhus med en butiksyta stor som fem fotbollsplaner, Hit kom 4,8 miljoner människor för att fynda under 2016. Genomsnittskunden tillbringar 4 timmar och 43 minuter i varuhuset och under den tiden hinner de flesta besöka någon av de cirka 115 toaletterna flera gånger.
 
“På Gekås har vi idag 35-40 personer som städar och ändå kan det bli rejält stressigt", säger Ulrika Kerttu, platschef på Sodexo, företaget som sköter all städning på Gekås. "Varje toalett i varuhuset städas minst tre gånger om dagen, många betydligt fler gånger. Ändå är det nästan omöjligt att hinna fylla på handdukar i tid eftersom det är så mycket kunder att städarna måste köa för att komma in och städa. Pappret får inte ta slut och det skapar en hel del stress för vår personal.”
 
Test av Tork PeakServe
Under ett halvårs tid ersattes sju hållare för Tork Xpress® Multifold Handduk med det nya systemet Tork PeakServe® Continuous® för att testa av systemet ordentligt innan lansering. “Vi valde att sätta dem i toalettutrymmena vid restaurangavdelningen", säger Ulrika Kerttu. "Där är det alltid otroligt mycket folk, så med den placeringen kunde vi testa dem under absolut högsta belastning.”
 
Efter genomfört test får det nya systemet toppbetyg. Gekås valde därför att sätta in Tork PeakServe® på i stort sätt alla toalettutrymmen i varuhuset. “De är helt underbara! Det här är precis vad vi behövde.”
  
Ett helt nytt system för pappershanddukar
Tork PeakServe består av en helt ny typ av pappershandduk och kombinerar extra hög kapacitet med unik och snabb utmatning utan avbrott. De nya handdukarna är komprimerade, vilket gör att den nya dispensern rymmer upp till 250 procent fler handdukar jämfört med nuvarande handdukssystem.
 
“Det gör en enorm skillnad. Nu behöver vi definitivt inte fylla på handdukar lika ofta. Att handdukarna är komprimerade betyder inte bara att varje dispenser rymmer mer än 2 100 handdukar, de tar också betydligt mindre plats i förråd och på städvagnarna", säger Ulrika Kerttu.
  
Snabb påfyllning
Tork PeakServe går dubbelt så snabbt att fylla på och kan också fyllas på när som helst. Buntarna fylls på underifrån, medan handdukarna matas fram ovanifrån vilket ger en snabb hantering som kräver mycket liten dragstyrka.
 
Viktigt för kundnöjdheten  
I en undersökning* som nyligen gjordes framkom det tydligt att smutsiga och överfulla toalettutrymmen är gästernas allra största problem i högtrafikerade lokaler. Hela 71 procent hade haft en negativ upplevelse av toalettutrymmena när de besökt en plats med många besökare. Det är något som kan påverka affärerna eftersom två av fem som har haft en dålig upplevelse berättar om det för sina vänner. Håkan Pettersson, säljare på Ahnviks som idag levererar hygienmaterial till Gekås, ser fram emot lanseringen av Tork PeakServe. “Tork PeakServe erbjuder något som inte funnits tidigare och vi ser en stor potential. Nu har vi fått se fördelarna i verkligheten och det är tydligt hur systemet matchar behoven på högtrafikerade platser. Vi ser fram emot att ta in systemet i vårt sortiment.”
 
 
*Baserat på IPSOS undersökning med 3000 personer i USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen och Sverige som besökt en plats med många besökare under de senaste 9 månaderna.

Det här systemet kom inte en dag för tidigt. Vi har nu Tork PeakServe överallt i varuhuset. Det gör vårt arbete lättare. Alla kanske inte tänker så mycket på handdukar, men för oss är det viktigt.”

Ulrika Kerttu

Platschef, Sodexo