Propeller_HRC_Original_5200x3500.jpg

Så går hygien och besparingar hand i hand

Hotel Propellen, nära Legoland i Danmark, grundades 1977 av en flygledare från SAS och en deltidsfastighetsmäklare – och startade som restaurang och diskotek. Tiden gick och hotellet utvecklades till en fyrstjärnig rörelse. År 2015 ville hotelledningen förbättra hygienen och arbetsrutinerna ytterligare i hotellets tre restauranger, i köket, och i alla 94 rum. Då beslutade man att byta till Tork®.

Var och en av Propellens tre restauranger har sin egen distinkta stil, inredning och atmosfär. Allt för att gästerna ska kunna välja den de tycker bäst om. Restaurang Cockpit är inredd i anspråkslös caféstil med moderna bord och stolar. Restaurang Ludwig har sin minimalistiska slottsatmosfär med avskärmade bord. Slutligen finns det mysiga, vardagsrumsinspirerade Restaurang Pejsestuen – vilket på danska betyder just ”vardagsrum med öppen spis”.
 
Propeller_HRC_article_300x300.jpgLinStyle® servetter i restaurangerna
Det var under ett test med Tork LinStyle® servetter under sommaren 2015 som Michael Holdt blev övertygad om att deras befintliga linneservetter borde ersättas med ett mer praktiskt och hygieniskt alternativ.
 
–Vi var ganska skeptiska före testet. Men servetterna visade sig ju vara alldeles utmärkta när vi dukar dem på borden eftersom alla har exakt samma färg och form, säger Michael Holdt. 
 
– Vi använder servetter i storlek 39x39 cm för lunchen och 50x50 cm för middagen. Tork LinStyle® servetterna är mycket mer praktiska, eftersom vi kan kasta dem efter användning. När vi använde linneservetter blev de använda servetterna ofta liggande i högar och luktade i flera dagar innan de blev hämtade för tvätt, tillägger Michael Holdt. 

Förbättrad hygien i köketPropeller_HRC_article_300x200.jpg 
Jimmy Christensen är ett köksproffs med lång erfarenhet. När han blev befordrad till kökschef 2015 beslutade han att ersätta de befintliga textiltrasorna med engångsprodukter; Tork avtorkningsdukar som är godkända för kontakt med livsmedel. Det visade sig att kostnaden för engångsdukarna är densamma som kostnaden för textiltrasorna plus tvättkostnaden.
 
– Nu är vår arbetsdag enklare och mer hygienisk och vår husmor är glad att slippa tvätta alla dessa smutsiga trasor, säger Jimmy Christensen och skrattar. 
 
Smarta lösningar i alla badrum 
Alla rum och sviter på Hotel Propellen har nyligen renoverats. Gudrun Ellingsgaard, husmor på Propellen, såg det som ett perfekt tillfälle att sätta upp dispensrar för duschtvål i alla badrum – totalt nästan 200 stycken.
 
– Vi har monterat två tvåldispensrar i varje badrum; en vid handfatet och en i duschen, säger Gudrun Ellingsgaard. 
 
Varje dispenser rymmer 475 tvåldoser och Gudrun Ellingsgaard har märkt skillnaden i sin dagliga arbetsmängd. 
 
– Tvålen varar längre. Det betyder att jag inte behöver lägga så mycket tid på att fylla dispensrarna som jag brukade. Jag föredrar lösningar från Tork eftersom jag tycker de är av högsta kvalitet, avslutar Gudrun Ellingsgaard.
 
Restaurang Cockpit har varit igång sedan starten 1977. Diskoteket inrymde en äkta cockpit, räddad från ett gammalt SAS Jon Viking-flygplan som omvandlats till ett DJ-bås. Även om restaurangen nu är helt renoverad, har det ursprungliga trägolvet från 1977 bevarats och är nu varsamt omhändertaget.

En måltid är en njutning för alla sinnen. Vi lagar alltid allt från grunden, med bara de färskaste ingredienserna som säsongen kan erbjuda.

Michael Holdt

Restaurangchef på Hotel Propellen