IKSU-idrottshall

Slut på klagomål med intelligenta toalettutymmen

När man erbjuder det mesta inom träning och har en miljon besökare om året gäller det att vara noga med detaljerna. IKSU i Umeå är Nordens största träningsanläggning och är hela 22 000 m² stor. Anläggningen har allt från gym och pooler till klätterväggar och beachvolleybollplaner – och många toalettutrymmen. För att underlätta och förbättra städningen i alla toalettutrymmen har de valt att använda datadriven städning. Resultatet är nya effektiva städrutiner och slut på klagomål.

Facility_management.jpg”Vi analyserar ständigt våra kunders feedback och upptäckte att städningen emellanåt fick anmärkningar. Vi hade ibland problem med att kunna garantera kvaliteten på städningen och att fylla på med tvål och papper i tid, speciellt på kvällarna när besöken är som flest”, säger Bo Andersson, sektionsansvarig och fastighetschef på IKSU.


Connected_cleaning.jpg

Anläggningens storlek innebar att IKSU:s partner Norrlands Miljövård (NMV) redan städade 64 timmar per dag. Men NMV och IKSU:s fastighetsteam satte sig ned tillsammans för att diskutera hur de kunde förbättra kvaliteten och bestämde sig för att prova på något nytt. De installerade Tork EasyCube – ett digitalt system som ansluter 300 dispensrar inom hela anläggningen. Systemet ger information om städbehov och påfyllning i realtid.


Cleaning_washroom.jpg

Tork EasyCube® har gett ny kunskap om hur besökarna använder anläggningens utrymmen, vilket gör att städpersonalen kan fokusera på de som används mest. ”Tidigare ledde bara var fjärde kontroll av dispensrar till en verklig påfyllning. Rutinen var repetitiv, man var tvungen att kolla överallt”, säger André Söderberg som arbetar som städare för NMV på IKSU.


Cleaning_schedules.jpg

På IKSU har de intensiva kvällsskiften gått från att vara statiska städscheman till behovsbaserad städning. Eftersom ingen tid slösas bort blir det också enklare att göra färdigt arbetsuppgifter i tid och lämna över anläggningen i bättre skick till nästa skift.


Facility_maintenance.jpg


”På en så stor anläggning som IKSU kan du behöva gå i tio minuter för ta dig till ett toalettutrymme som behöver kontrolleras. Under ett vanligt arbetspass går vi ungefär 10 000 steg. Men nu gör Tork EasyCube att varje steg har ett syfte”, säger Malin Sjöberg, serviceledare på NMV.


Increased_staff_motivation.jpg

Tork EasyCube har lett till högre motivation bland städarna. Repetitiva och långtråkiga moment känns mer meningsfulla när man anpassar dem efter vad som behövs. Detta innebär att städare är mindre stressade, samtidigt som de arbetar mer effektivt och får mer gjort.

Meaningful_cleaning.jpg

”När systemet är på plats är det svårt att föreställa sig hur man skulle kunna arbeta utan det. Det gör jobbet mycket mer meningsfullt och roligt. Det känns som att jag har mer energi att göra mer när jag vet att allt jag gör är betydelsefullt”, säger André Söderberg.


Eliminating_washroom_complaints.jpg

Klagomål på tomma dispensrar har helt och hållet upphört, och idag är besökarna nöjda med städningen på IKSU. Med kunskapen de får från systemet har ledningsgruppen kunnat ta nya beslut med långsiktig inverkan på IKSU:s verksamhet.


IKSU_gym_washroom.jpg

”Jag underskattade vad som kan göras med det här systemet. Tidigare övervägde ledningen att bygga nya omklädningsrum för att lösa problemen med städkvaliteten. Det skulle ha kostat flera miljoner”, säger Bo Andersson.

Tidigare ledde bara var fjärde kontroll av dispensrar till en verklig påfyllning. Rutinen var repetitiv, man var alltid tvungen att kolla överallt. Nu vet jag exakt vad som behöver göras bara genom att kolla på surfplattan som sitter på min städvagn.

André Söderberg

Städare på Norrlands Miljövård, IKSU