Apenheul_highres1.jpg

Bättre affärer med kundfokuserad städning

Med hjälp av den digitala städtjänsten Tork EasyCube™ har Apenheul Primate Park i Nederländerna lyckats öka kvaliteten och minska klagomålen betydligt på bara en säsong. Lösningen bidrar dessutom till en mer långsiktig omställning av Apenheul-personalens tänkesätt.

Apenheul_lowres22.jpg

Apenheul har många olika typer av apor och de rör sig fritt i parken. 70 anställda arbetar året runt med att driva parken och man har dessutom 250 tillfälliga medarbetare under högsäsong. Parken var särskilt välbesökt under 2015, vilket naturligtvis var bra för affärerna, men det ledde till många klagomål på städningen och toalettutrymmena.

Apenheul_highres12.tif

”Tänk på vad du gör vid ett restaurangbesök. Om det är ostädat i toalettutrymmet har du troligtvis ingen lust att besöka köket. Detta gäller även för parker: smutsiga toalettutrymmen påverkar besökarnas helhetsupplevelser”, säger Erwin Cheizoo, Operations Manager på Apenheul. Han bestämde sig för att göra något åt alla klagomål, så han implementerade Tork EasyCube.

Apenheul_highres14.jpg

Tork EasyCube är en digital städtjänst. Med hjälp av anslutna enheter i parkens toalettutrymmen ger Tork EasyCube medarbetarna realtidsuppdaterad information på surfplattor och datorer om städ- och påfyllningsbehov.  

Apenheul_highres13.jpg

Tork EasyCube är en digital städtjänst. När Erwin Cheizoo och hans personal fick tillgång till data från Tork EasyCube kunde de förbättra effektiviteten omedelbart. De anpassade städningen genom att omfördela städpersonal där och när de behövdes som mest. Systemets data ger en tydlig bild av dess positiva inverkan. När man jämförde den första och sista veckan i årets högsäsong visade det sig att tiden med tomma dispensrar hade minskat med mer än 60 %.

Apenheul_highres2.tif

Linda Dolman och Jenny van Iersel som är medlemmar i besöksserviceteamet använder numera en surfplatta som förvaras i receptionen för att hålla reda på det exakta antalet besökare i toalettutrymmen och vilka påfyllningar som behövs. ”Med Tork EasyCube kan vi hålla oss ett steg före eventuella problem. Tidigare var vi tvungna att kontrollera varje dispenser, men nu kan vi se precis vad som behövs. Vi får dessutom färre klagomål, vilket sparar mycket tid. Ett mycket effektivare sätt att arbeta”, säger Linda Dolman, Assistant Team Leader.

Apenheul_highres7.jpg

Arjan Eikelboom ansvarar för serviceteamet i restaurangerna på Apenheul och har upptäckt en attitydförändring hos teammedlemmarna som till största delen är unga personer som arbetar under semestertider.
”Semesterpersonalen gillar appen. En del av dem kontrollerar den även om de har rast och fyller på toalettpapper om de ser att det har tagit slut. De har aldrig tidigare tagit sådana initiativ”, säger Arjan Eikelboom. 

Apenheul_highres10.tif

Operations Manager Erwin Cheizoo och hans team ställer om från schemalagda städrundor till behovsbaserad städning. De har alltid strävat efter att ta kundens perspektiv i allt de gör. Tack vare Tork EasyCube gäller detta även för toalettutrymmen.

Apenheul_highres9.tif

”Jag blev förvånad över att Tork EasyCube kunde förändra vårt sätt att tänka. Nu när vi är vana vid systemet kan vi alltid ligga ett steg före. Om du sätter värde på dina kunder måste du definitivt prova detta system – det får dig att tänka på samma sätt som de gör.”

Jag blev förvånad över att Tork EasyCube kunde förändra vårt sätt att tänka. Nu när vi är vana vid systemet kan vi alltid ligga ett steg före. Om du sätter värde på dina kunder måste du definitivt prova detta system - det får dig att tänka på samma sätt som de gör.

Erwin Cheizoo

Verksamhetschef, Apenheul Primate Park