Washing-hands_420701_orginal.jpg
Toalettutrymme

Skandinaviens första toalettkoncept som förbättrar hälsa och hygien

2019/05/29

Idag invigde den nederländska ambassadören den första ONE HUNDRED® flaggskeppsbutiken i Stockholm. Ett helt nytt förhållningssätt till offentliga toaletter, som främjar hälsa och välbefinnande, och som svarar på den ökade oron kring hygien hos 28 procent av svenska ungdomar.

Den nya standarden på offentliga toaletter
Hälsa och hygien är inte det första man kommer att tänka på när man besöker en offentlig toalett. Men i Stockholm kan man nu besöka One Hundred Restrooms första butik och känna sig friskare och inte hysa oro över hygien när man lämnar den. One Hundred Restrooms erbjuder besökare tjänster för att lätta på trycket, fräscha upp sig och ladda om (”Relieve, Refresh, Reload”), som omvandlar toalettbesöket från ett nödvändigt ont till en uppiggande mikropaus.

I partnerskap med bland annat med Essitys varumärke Tork, för att säkerställa viktiga kundinsikter och de senaste innovationerna vad gäller hygien för den nya toalettupplevelsen. ”Denna bekvämlighetsinrättning med hög standard kommer att förbättra nödvändigheter som handtvätt. Oavsett var du bor, kan handtvätt förhindra infektioner och till och med rädda liv”, säger Joséphine Edwall-Björklund, Communications Director på Essity.

Bekvämlighetsinrättningen inkluderar många nya funktioner förutom design, erfarenhet och renlighet. Med avancerad teknik, hälsokontrollområden, en dryckesstation och andra tjänster som gör skillnad för besökares välbefinnande. Alla designade och utrustade med en hög grad av miljömedvetenhet och -innovation.

Lansering i Stockholm med stora ambitioner
Det nederländska företaget träder nu in på den svenska marknaden efter en framgångsrik lansering av det nya konceptet i Spanien. Företagets globala ambitioner är inriktade på högtrafikerade områden, som köpcenter, transportknutpunkter och bensinstationer.
”Det är vår ambition att välkomna 100 miljoner besökare, inom några år från nu”, säger Niels Bakker, Chief Commercial Officer på One Hundred Restrooms.

Ines Coppoolse, den nederländska ambassadören i Sverige, och Joséphine Edwall-Björklund, Senior Vice President Communications på Essity, tog upp betydelsen av hygien- och hälsoinnovationer under invigningen. Butiken ligger i Gallerian, en av Stockholms mest ikoniska shoppingdestinationer, i hjärtat av city.

Hygien oroar unga svenskar
Globala studier från Essity rankar Sverige bland de länder där unga människor är allt mer oroade över hygien. Även om svenskar är bland världens mest hygienmedvetna människor och topp tre vad gäller att tvätta händerna regelbundet, finns det utrymme för vissa förbättringar.

Visste du att:
• svenska kvinnor tvättar händerna 9,6 gånger om dagen, men svenska män gör det bara 7,3 gånger?
• endast 84 % av svenskarna tvättar händerna efter toalettbesök?
• ungdomar i Sverige oroar sig oftare (28 %) över hygien jämfört med personer över 40 (7 %)?
• svenskar är mindre benägna att tvätta händerna vid viktiga tillfällen som innan de äter mat, endast 49 % (69 % globalt) eller efter att de tagit i djur, endast 33 % (58 % globalt)?

FÖR MER INFORMATION:

PRESSANSVARIG GLOBALT:
Marielle Romeijn
Marielle.romeijn@onehundredrestrooms.com eller info@onehundredrestrooms.com

PRESSANSVARIG TORK:
Sofia Hallberg
Sofia.hallberg@essity.com

Om One hundred
One Hundred Restrooms är ett framtidssäkrat koncept för offentliga toaletter, som bygger på principerna om hälsa och välbefinnande, och stöds och finansieras av ledande partners: Essity, Roca och Diversey. Med en kundfokuserad design har One Hundred Restrooms en affärsmodell som erbjuder fördelar för alla inblandade parter. Å ena sidan får kunden en välbefinnande upplevelse när de använder bekvämlighetsinrättningen. Å andra sidan, överlåter köpcentret, tågstationen eller bensinstationen som implementerar konceptet, byggande, drift och kommersialisering till One Hundred-teamet, vilket sparar betydande belopp vad gäller kostnaderna för städning, reparationer och underhåll samt en hel del bekymmer. Besök www.onehundredrestrooms.com för mer information

Om Tork®
Tork är ett globalt varumärke som tillhör Essity, ett hygien- och hälsoföretag, och erbjuder professionella hygienprodukter och -tjänster till kunder från restauranger och sjukvårdsinrättningar till kontor, skolor och industrier. Produkterna inkluderar behållare, pappershanddukar, toalettpapper, tvål, pappersservetter, samt avtorkningspapper för industri och kök. Tack vare sin expertis inom hygien, funktionell design och hållbarhet, har Tork blivit marknadsledande. Tork är en engagerad partner till kunder i fler än 110 länder. För att se de senaste Tork-nyheterna och -innovationerna, besök: http://www.torkglobal.com/

Skriv ut Ladda ner