Helena_handwashing_original.tif
Allmänt

Vabruari är här – medan barnen hålls hemma går vuxna sjuka till jobbet

2019/02/11

Att hålla sjuka barn hemma från förskolan och skola är självklart för de flesta. Inte lika självklart är det att stanna hemma från jobbet som sjuk vuxen. I en undersökning utförd på uppdrag av hygien- och hälsobolaget Essity svarar var tredje att det är okej att gå till jobbet trots att man är förkyld vilket många kollegor upplever egoistiskt. Var femte blir till och med riktigt upprörd över sjuka kollegor på jobbet.

Enligt Försäkringskassan var över 300 000 barn sjuka i februari 2018 och inget talar för att antalet insjuknade blir färre i år. Medan vi håller barnen hemma för att tillfriskna och minska smittspridningen är det inte ovanligt att yrkesverksamma går till jobbet trots rinnande näsa, hosta och förkylning. Hela 34 procent tycker att det är okej att vara förkyld på jobbet.
 
– Det bästa sättet att tillfriskna och minska smittspridning är stanna hemma och vila. Är man inte tillräckligt sjuk för att stanna hemma är det bra att tänka på att till exempel nysa i armvecket samt att tvätta och torka händerna noggrant. Det bör alltid finnas tvål och pappershanddukar på toaletterna och under influensaperioder kan man komplettera med handdesinfektion, säger Helena Taghizadeh, marknadschef för hygienvarumärket Tork på Essity.
 
Förkylda och hängiga medarbetare är inget som uppskattas av kollegorna. 35 procent anser att kollegor alltid ska stanna hemma om de inte är friska och 34 procent tycker att förkylda kollegor alltför ofta kommer till jobbet. 19 procent blir direkt upprörda över förkylda kollegor på arbetsplatsen medan 17 procent uppskattar arbetskamrater som biter ihop och jobbar trots förkylning. 
 
God handhygien är ett bra sätt att minska smittspridning och goda vanor börjar tidigt i livet. Tork har länge arbetat med att inspirera och motivera barn till detta, bland annat genom Ella och Max handtvättskolor. 
 
För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Hallberg, Communications Director Nordic, Essity Hygiene & Health AB
Telefon: +46 72 141 42 99, E-post: sofia.hallberg@essity.com
 
* I Essity’s undersökning från 2018 fick 15 000 personer från 15 länder frågor kring hygien och välbefinnande. I Sverige svarade 1027 personer på undersökningen. De tillfrågade utgör ett representativt snitt av befolkningen sett ur kön, ålder, livssituation mm.
 
Om Tork®
Varumärket Tork erbjuder ett komplett utbud av produkter och tjänster inom hygien för kunder inom allt från restaurang och vård till kontor, skolor och industri. Produktutbudet omfattar dispensrar, pappershanddukar, toalettpapper, tvål, servetter samt torkpapper för industri och kök. Tack vare sin specifika kunskap om hygien, funktionell design och hållbarhet har Tork blivit marknadsledande. Tork är ett globalt varumärke som tillhör Essity och en engagerad samarbetspartner till kunder i över 80 länder. För mer information om de senaste nyheterna och innovationerna från Tork, gå till www.tork.se
 
Om Essity
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom våra produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom våra produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare och nettoomsättningen 2017 var cirka 109 miljarder kronor (11,3 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.essity.com.

Pressmaterial

washroom.jpg

5184x3888px 11 MB

MAX_original.jpg

700x500px 239 KB

Ella.png

404x404px 143 KB


Tillbaka
Skriv ut Ladda ner