xpressyourself_original.jpg
Restaurangbranschen

Ny innovation stödjer restaurangers digitala marknadsföring

2018/03/15

Idag möter ägare till fristående restauranger och mindre kedjor en växande utmaning: behovet av att nå ut till kunder via digitala kanaler. En ny undersökning från Essity och Tork utforskar hur restauranger kan använda digital marknadsföring för att öka sin försäljning. Tork presenterar samtidigt ett verktyg som hjälper restauranger att marknadsföra sig både digitalt och analogt.

Det globala hygienvarumärket Tork har utfört en undersökning bland mer än 8 000 europeiska restaurangbesökare för att identifiera vilka faktorer som är mest sannolika att attrahera fler gäster, öka andelen återkommande gäster, och bidra till att gäster beställer mer per besök.

“Vi vet att majoriteten av alla restaurangbesökare gillar när restauranger annonserar erbjudanden via sociala medier. Genom att använda sociala medier kan restauranger nå och attrahera en bredare publik på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. Vi vet dock att med ökande krav på restaurangägare tenderar marknadsföring och kommunikation att nedprioriteras. Med servettdispensern Tork Xpressnap och vårt digitala verktyg Xpressrutan har våra kunder möjlighet att marknadsföra och sprida sina budskap snabbt och effektivt,” säger Helena Taghizadeh, produktchef på Essity.

Sociala medier är det nya ”Word of Mouth”
Undersökningen visar att en stark närvaro på sociala medier, där restauranger visar unikt och personligt innehåll, är en effektiv form av marknadsföring. Här följer de viktigaste lärdomarna från undersökningen, som kan användas som grund för att möta några av branschens tuffaste utmaningar:

Attrahera nya gäster: Var aktiv i olika sociala mediekanaler för att attrahera nya kunder.
• 78 % av vana restaurangbesökare följer restaurangrelaterade konton i sociala medier. Det kan exempelvis vara konton tillhörande kända kockar eller lokala restauranger.
• 49 % av restaurangbesökarna gillar att leta efter nya restauranger att besöka i sociala medier. 

Öka restaurangnotorna: Den mest värdefulla annonseringsplatsen kan vara inne i den egna restaurangen.
• 40 % säger att annonsering inne i restaurangen ökar sannolikheten att de kommer att spendera mer pengar.
• 21 % av besökarna till fast casual och snabbmatsrestauranger håller med om att lockande annonsering på borden skulle öka sannolikheten att de spenderar mer pengar.

Återkommande kunder: Att vara unik och personlig i interaktionen med gäster kan få dem att besöka restaurangen igen.
• 69 % av besökare till fast casual-restauranger tycker att ett unikt koncept är viktigt och påverkar viljan att besöka restaurangen igen.
• 62 % instämmer att en personlig upplevelse ökar sannolikheten att de kommer besöka restaurangen igen.

Ett nyutvecklat, webbaserat verktyg hjälper restauranger att marknadsföra sig i lokalen och online
Med en inbyggd annonseringsyta kan servettdispensern Tork Xpressnap snabbt omvandlas till en flexibel reklamplats. Det webbaserade verktyget Xpressrutan låter restauranger skapa sina egna reklambilder med bara några klick. De skräddarsydda budskapen kan sedan delas direkt via sociala medier, eller skrivas ut och användas i servettdispensern.

3 tips på hur restauranger kan spetsa sin marknadsföring och driva försäljning
1. Skapa ett unikt och personligt budskap: Använd det digitala verktyget för att berätta en historia som är relevant och berör. Undersökningen visar exempelvis att många kunder är intresserade av hur en restaurang stöttar lokalsamhället.
2. Visa personlighet: Kunder uppskattar kockar med excentriska personligheter, så låt dem interagera med kunder och skapa innehåll till sociala medier om den personen.
3. Låt maten sköta snacket: En frestande bild på bordet kan få dina kunder att spendera mer än de planerat. Använd displayen i din Tork Xpressnap-dispenser för att visa upp de läckraste rätterna på menyn och uppmuntra kunderna att spendera lite mer.

Om Tork Xpressnap®
Tork Xpressnap är det enda servettdispensersystemet med ett kompletterande digitalt verktyg – Xpressrutan – som låter dig skräddarsy reklambilder som kan skrivas ut och användas i restaurangen eller publiceras online.
För mer information om Tork Xpressnap®, klicka här.

Om undersökningen
• Undersökningen utfördes av det oberoende företaget United Minds på uppdrag av Tork. Den webbaserade enkätundersökningen genomfördes via panelföretaget CINT.
• Totalt 8 289 européer i åldrarna 18-60 som ätit på en restaurang minst en gång den senaste månaden deltog och slutförde enkäten. Kvoter tillämpades för att på bästa sätt spegla urvalsgruppen utifrån kön, ålder och geografiskt läge.
• Undersökningen pågick under perioden 10 november 2017 till och med 13 december 2017.

Högupplösta bilder och mer information:
• Ladda ner högupplöst informativ grafik här bredvid
• Mer information om det digitala verktyget Xpressrutan

För ytterligare information, kontakta: 
Helena Taghizadeh, Produktchef, 031-7460730, Helena.taghizadeh@essity.com


Tillbaka
Skriv ut Ladda ner