Vår historia

Tork har en stolt historia av innovationer. Vi har alltid strävat efter att hjälpa våra kunder förbättra sina verksamheter - från lanseringen av rengöringsdukar för 50 år sedan till dagens datadrivna städning. I nära samarbete med våra kunder har vi blivit en global ledare för professional hygiene. Nu vill vi utforma framtiden för branschen tillsammans med dig. 
 
 
2008_to_2017.jpg

Från global ledare till marknadsdrivare 2008-2018

Som ett etablerat globalt varumärke fortsätter vi att stärka vårt utbud med unika innovationer och öka vårt bidrag till ett hållbart samhälle. Nedan hittar du ett urval lanseringar och aktiviteter genom vår historia.
 
2018
År 2018 firar vi vårt 50-årsjubileum! I nära samarbete med våra kunder har vi blivit en global ledare inom professional hygiene. Nu är vi redo att driva och utforma framtiden inom vår bransch!
 
2017
Lansering av Tork PeakServe®. Är den första banbrytande innovationen inom handdukssystem på flera decennier och skapar ett bättre flöde i högtrafikerade toalettutrymmen. Läs mer om Tork PeakServe
 
Lansering av Tork PaperCircle®. Världens första återvinningstjänst för använda pappershanddukar. Läs mer om Tork PaperCircle.
 
2014
Lansering av Tork EasyCube®. Uppkopplade dispensrar låter städare och facitlity managers veta vad som behövs - exakt när och var. Läs mer om Tork EasyCube
 
2010
Lansering av dispenserserien Tork Performance. Den första designade dispenserserien för avtorkningspapper och rengöringsdukar och som hjälper personalen att upprätthålla ett professionellt och organiserat produktionsgolv.
 
2009
Lansering av Tork Easy Handling™. Det ergonomiska förpackningssystemet som förenklar öppning, transport och avfallshantering av emballagen, sätter en ny standard inom branschen.
 
 
 
 
1998_to_2008.jpg

Ett globalt utbud för varje segment 1998-2008

Vi sätter högre standarder för våra dispensrar genom att lägga till nya funktioner och Tork fortsätter att växa på den globala marknaden. Under det här årtiondet blir vi världsledande.
 
2007
Tork varumärket blir värt över en miljarder dollar, med försäljning i 70 länder över hela världen genom att det slås samman med de nordamerikanska varumärkena Mainstreet, Coronet och Park Avenue.
 
2003
Lansering av servettdispensersystemet Tork Xpressnap® i Nordamerika. Genom att minska förbrukningen med minst 25 %, skriver servettsystemet om spelreglerna för traditionella dispenserservetter.
 
2002
Lansering av QuickDry. Med tekniken TAD (Through Air-Dried) kan kunder nu torka händerna ännu snabbare med en mjukare produkt.
 
 
 
1988_to_1998.jpg

Ett ledande varumärke byggs upp 1988-1998

Vi bygger vidare på vår status som ledande varumärke genom att utöka vårt sortiment och lansera innovationer som sätter en ny standard inom professional hygiene.
 
1995
Mölnlycke förvärvar PWA, och med det tillkommer fyra varumärken: Apura, Hotel Exclusive, MAP och Amandi. Det har beslutats att prioritera Tork som det ledande varumärket för professional hygiene.
 
1993
Införande av en dispenserserie i metall, utformad för att möta behoven i de mest krävande miljöer.
 
1992
Tork är en av de första mjukpapperstillverkarna som börjar använda Life Cycle Assessment i FoU-processen.
 
1991
Lansering av dispenserserien Box 90, designad av den berömda bildesignern Giorgetto Giugiaro.
 
 
 
1978_to_1988.jpg

System som gör skillnad 1978-1988

Med nya lösningar når vi både nya segment och marknader runt om i världen.
 
1987
Tork blir ett ledande varumärke inom professional hygiene när sortimentet uppnår 500 produkter och en Tork logotyp introduceras.
 
1986
Mölnlycke köper pappersbruket Edet Bruk och engångsprodukter tillverkas av återvunnet papper för första gången inom branschen professional hygiene. 
 
1980
Tork går in på den amerikanska marknaden och den svenska tungviktsboxaren Ingemar "Ingo" Johansson syns i en kampanj för att skapa varumärkeskännedom.
 
1980-talet
Lansering av dispenserserien Box 80. För första gången introduceras ett komplett utbud av dispensrar i olika färgscheman på marknaden. Dispensern är tillverkad av genomskinlig plast, vilket hjälper kunderna att fylla på vid behov.
 
1979
Tork går in i segmentet toalettutrymmen med ett komplett tvålsystem: S-Box-dispensern och en bredd av tvålar anpassade för olika behov, till exempel "extra mild", "heavy duty" och "hair & body".
 
 
 
1968_to_1978.jpg

En historia av innovationer 1968-1978

Historien om varumärket Tork startar 1968 med lanseringen av avtorkningsduken 'All-Tork', baserat på det svenska ordet ”torka”. 
 
1975
SCA-koncernen förvärvar Mölnlycke, men behåller namnet Mölnlycke och börjar samarbeta om produktionstekniker, FoU och inköp av fibrer.
 
1973
Lansering av den centrummatade dispensern M-Box. Den kom att bli den mest använda dispensern inom professional hygiene i flera årtionden. 
 
1968
All-Tork avtorkningsduk lanseras som den första engångsduken utformad för att ersätta tygtrasor. Det här är början på vår innovationsresa som kommer att sätta nya standarder inom professional hygiene om och om igen.

Skriv ut Ladda ner