Tork – 50 år

Tork innovationer genom tiderna

Sedan starten 1968 har Tork varit ledande inom innovativa lösningar. Idag erbjuder vi till exempel system som Tork toalettpapper utan hylsa som minskar förpackningsvinnet med 98% och Tork Xpressnap® som minskar servettförbrukningen med minst 25%. På flera marknader erbjuder vi även högteknologiska lösningar som Tork EasyCube®, världens ledande, datadrivna städlösning och Tork PaperCircle® återvinningstjänsten för pappershandukar där vi hjälper våra samarbetspartners med återvinning och att sluta kretsloppet med cirkulära metoder.

Från global ledare till den som formar marknaden

Vi är ett globalt etablerat varumärke som ständigt utökar vårt sortiment av unika innovationer för att bidra till ett mer hållbart samhälle. Här följer ett urval av våra lanseringar och händelser genom åren:
 
From global.png 
 
2018
Vi firade 50 år under 2018! Med hjälp av våra kunder har vi utvecklats till det ledande företaget inom professionell hygien världen över. Vårt nästa mål är att skapa framtidens professionella hygienlösningar.
 
2017
Lansering av Tork PeakServe® som var den första innovationen inom handtorkning på flera decennier och underlättade hanteringen av välbesökta toalettutrymmen. 
 
 
Lansering av Tork PaperCircle® – världens första återvinningstjänst för pappershanddukar.
 
 
2014
Lansering av Tork EasyCube® som är uppkopplade dispensrar som informerar städpersonal och -chefer om vad som behövs fyllas på samt var och när. Ett helt nytt sätt att städa!  
 
 
2010
Lansering av Tork Performance-dispenserserien – den första anpassade dispenserserien för avtorknings- och rengöringsdukar för att hålla fabriksgolven rena och välorganiserade.
 
2009
Lansering av Tork Easy Handling® – ett ergonomiskt förpackningssystem för enklare uppackning, transport och kassering som satte ny branschstandard.
 
2000.png 
 

Ett globalt erbjudande för varje segment

Vi höjer ribban för dispenserstandarderna genom att lägga till nya funktioner och fortsätter att växa på den globala marknaden. Det här är årtiondet då vi verkligen blev en av världsledarna.
 
2007
Lansering av Tork Performance-dispenserserien – den första anpassade dispenserserien för avtorknings- och rengöringsdukar för att hålla fabriksgolven rena och välorganiserade.
 
2003
Lansering av Tork Xpressnap®-systemet i Nordamerika. Systemet var banbrytande inom vanlig servettutmatning som kunde minska servettförbrukningen med minst 25%.
 
2002
Lansering av QuickDry. Med TAD-tekniken (Through Air-Dried) torkar du händerna snabbare än med en mjukare produkt. 
 
1990.png 

Bygga upp ett ledande varumärke

Vi är ett ledande varumärke eftersom vi ständigt utvecklar nya innovativa lösningar som sätter nya standarder inom professionell hygien.
 
1995
Mölnlycke köper upp PWA och dess fyra varumärken Apura, Hotel Exclusive, MAP och Amandi. Det bestäms att Tork ska satsa på att bli det ledande globala företaget inom professionell hygien.
 
1993
Lansering av en dispenserserie i metall som klarar även de tuffaste miljöer.
 
1992
Tork blir den första mjukpapperstillverkaren som använder livscykelanalys inom R&D-processen.
 
1995
Lansering av Box 90-dispenserserien som utformats av den berömda bildesignern Giorgetto Giugiaro.
 
1980.png 

System som gör skillnad

Vi tar oss an nya segment och marknader världen över för att erbjuda våra nya produkter. 
 
1987
Vi tar oss an nya segment och marknader världen över för att erbjuda våra nya produkter. 
 
1986
Mölnlycke köper Edet Bruk och blir de första som använder återvunnet papper för professionella hygienprodukter för engångsbruk.
 
1980
Tork tar sig in på den amerikanska marknaden och tungviktsboxaren Ingemar ”Ingo” Johansson deltar i en reklam för att marknadsföra varumärket.
 
1980-talet
Lansering av Box 80-dispenserserien som är det första omfattande sortimentet av dispensrar i olika färgsammanställningar på marknaden. Dispensrarna består av genomskinlig plast för att underlätta påfyllning.
 
1979
Tork lanserar det omfattande S-Box-tvålsystemet för toalettutrymmen som inkluderar dispenser och ett flertal tvålalternativ för olika behov, som ”extra mild”, ”för industri” och ”lämpligt för hår och kropp”.
 
1970.png 
 

Våra innovationer genom tiderna

Tork grundades 1968 och den första produkten som lanserades var avtorkningspappret All-Tork som fått sitt namn från verbet ”torka”. 
 
1975
SCA-koncernen köper upp Mölnlycke men behåller namnet Mölnlycke och startar ett samarbete inom tillverkningsmetoder, R&D och hantering av fiberkällor.
 
1973
Lansering av M-Box-dispensern som baseras på ett centrummatat system utan hylsa. Produkten blir den populäraste dispensern inom professionell hygien under flera decennier.
 
1968
All-Tork-avtorkningspappret som är den första engångsduken som kan användas istället för trasor lanseras. Detta är början av vår resa av innovativa lösningar som höjer ribban inom den professionella hygienbranschen gång på gång.