Nöjesparker letar ständigt efter nya attraktioner som kan underhålla deras besökare. Gröna Lund i centrala Stockholm har hittat en ny favorit – intelligenta toalettutrymmen.
Kundundersökningar har visat att toalettutrymmen är en allt viktigare faktor för besökarnas allmänna intryck. ”Det första besökarna gör är normalt att gå på toaletten. Så det är där vi lämnar vårt första intryck. Därför är hög kvalitet väldigt viktig för oss.” [Bild: Gröna Lund]
Ena dagen kan det komma 5 000 besökare och nästa 20 000. Behoven varierar extremt mycket från dag till dag på parkens 80 toaletter och städpersonalen måste kunna hantera dessa. ”Om det är slut på tvål eller papper får vi många irriterade besökare med en dålig erfarenhet som de har med sig under resten av dagen.”
Gröna Lund har implementerat systemet Tork EasyCube – en digital tjänst som gör att städpersonalen kan ta hand om påfyllnings- och städbehoven innan det är för sent. ”Å ena sidan ger det oss nya instrument för att kunna garantera en hög kvalitet. Å andra sidan har det bidragit till en större stolthet bland städpersonalen, eller 'artisterna' som vi kallar dem.” Tack vare Tork EasyCube kan städpersonalen bedöma vart de måste gå och vad de måste ta med sig under nästa runda. Detta gör jobbet mindre stressigt och frigör tid.”
”Från att ha varit den uppgift som ingen ville göra, har vi nu personal som ser fram emot att arbeta i städgrupperna. De ser mycket tydligare hur de förbättrar besökarnas upplevelse.”
”Från en situation där toalettutrymmena fick kommentarer från besökarna, får vi nu toppbetyg i indexet över kundnöjdhet.”