Verksamhetschefer på flygplatser måste leverera enligt passagerarnas förväntningar och säkerställa kvaliteten genom varje interaktion. I artiklarna nedan kan du läsa mer om passagerarnas upplevelser på flygplatser.
Flygplatser är mer än bara passagerarterminaler. De flesta av dem är komplexa resecentrum med många olika funktioner och ett brett utbud av tjänster som bidrar till flygplatsernas totala inkomster. Airport Service Quality (ASQ) är en ledande passagerartjänst och ett benchmarking-program som mäter kundnöjdhet. Deras studier visar att det finns ett direkt samband mellan kundnöjdhet och intäkter.*
En väsentlig del av reseupplevelsen
För många verksamhetschefer på flygplatser har fokus skiftat och rört sig från traditionell facility management till upplevelsehantering. Vad är skillnaden? Inom upplevelsehantering är målet att leva upp till passagerarnas förväntningar och tillhandahålla kvalitet i varje interaktion. Flygplatsbesöket är en viktig del i den totala reseupplevelsen, vilket innebär att varje interaktion och kontaktpunkt är av betydelse.
Hygien och passagerartillfredsställelse
Kundernas nöjdhet och ASQ-poäng påverkas, kanske mer än någonsin tidigare, av hygienen och renligheten på terminaler och i toalettutrymmen. Ur ett underhållsperspektiv, innebär detta att säkerställa en konsekvent hög nivå av städning och hygien, förutse behov av hygienprodukter samt att kunna förhindra klagomål. När behovet av effektivare drift ökar så ökar även intresset för lösningar som sparar tid, förhindrar att pappershanddukar tar slut, ger minskad nedskräpning och minskar mängden avfall. Dessutom finns det en efterfrågan på att verksamheten blir mer optimerad och hållbar. Tack och lov kan allt som nämnts ovan uppnås med hjälp av information i realtid och datadriven teknik.
Referenser
*https://aci.aero/wp-content/uploads/2019/08/ACI_ASQ_Product_and_Services_Brochure.pdf
**https://www.buildings.com/news/industry-news/articleid/22085/title/unclean-restrooms-impact-students
***Jämfört med konkurrenternas längsta pappershanddukar på rulle i Europa och USA
****Baserat på de dokumenterade resultaten från tre Tork Vision Städning-kunder, uppmätt innan och efter implementeringen av Tork Vision Städning.
*****Mätt över nästan 13 000 anslutna dispensrar mellan juni och december 2019, baserat på tid per månad som en dispenser är i tom mot total tid per månad.
******Mätning av kundnöjdhet på två toalettutrymmen med Tork Vision Städning-toalettutrymmen och två toalettutrymmen med traditionellt underhåll och utrustning vid ISSA/Interclean-mässan i maj 2016.
Obs! Tork Vision Städning hette tidigare TorkEasyCube®.